Check je online checkout: hoe je je klanten tot een aankoop verleidt

Online winkelen groeit

Online winkelen is big business! In 2013 zeiden ruim 10 miljoen Nederlanders van 12 tot 75 jaar wel eens wat via internet te kopen en gaven we online 10,6 miljard euro online uit. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat kleding en vakanties het meest populair zijn en dus het meest worden gekocht via internet. De verwachting tot 2020 is dat de stijging in online winkelen fors zal toenemen. Wil je hier op anticiperen? Zorg er dan voor dat je online checkout op orde is. Maar hoe zorg je er nou voor dat je (potentiële) online klant ook daadwerkelijk zijn aankoop voltooit en zodoende de omzet van je webshop toeneemt?

 

Online checkout

Vaak gaan we ervan uit dat klanten zich wel door het bestelformulier worstelen, want ze hebben immers vanuit hun winkelmandje al doorgeklikt naar het checkout-proces. Niets is minder waar! Ruim een kwart van alle online shoppers geeft aan af te haken in de online checkout door slechte formulieren. Kijk eens in Google Analytics: hoeveel klanten haken af op pagina’s met formulieren gedurende het bestelproces? Realiseer je wat het met je omzet zou doen wanneer deze klanten wèl hadden afgerekend!

Het bestel- en betaalproces is één van de belangrijkste processen binnen een webshop: alle eerdere stappen van de klant worden hier verzilverd. Door een overzichtelijke online checkout te maken, waarbij je de klant zo min mogelijk vraagt en de zekerheid geeft van het juiste product voor de juiste prijs, zal het conversieratio stijgen. Zorg je er met responsive webdesign ook nog eens voor dat klanten via mobiel of tablet kunnen afrekenen, dan kan het haast niet meer mis gaan.

 

One step checkout versus multi-step checkout

De winnaar is natuurlijk de one step checkout! Of toch niet? Een one step checkout blijkt niet perse beter dan een multi-step checkout. Het voordeel van een one step checkout is dat je alle informatie op één pagina hebt en het eenvoudiger oogt voor de klant.

Er zijn echter andere verbeteringen van het online checkout formulier mogelijk die meer effect hebben op de conversie, zoals:

  1. Aantal vragen – vraag de klant alleen wat strikt noodzakelijk is om de transactie te voltooien. Heb je dat telefoonnummer echt nodig? Hoe is de aanhef en heb je de voornaam, achternaam en tussenvoegsels wel nodig voor de aankoop?
  2. Slimme velden – vul zoveel mogelijk al in voor de klant. Zo kun je op basis van een postcode en huisnummer, de straat en plaats al voor de klant invullen. Heb je meerdere verzendmethodes? Vink dan standaard de goedkoopste aan.
  3. Eenvoud – gebruik eenvoudige velden in het formulier zoals een checkbox, een inputveld of radiobutton. Dropdowns en comboboxen vinden klanten vaak lastig om te gebruiken en uit onderzoek blijkt dat het aantal dropdowns in een formulier één van de grootste redenen is voor de klant om zijn aankoop niet te voltooien.

Richt je dus vooral op het aantal stappen die de klant moet nemen, waarbij elke interactie met velden in het formulier ook een stap is. Reduceer de stappen, maak de overgebleven stappen zo eenvoudig mogelijk en geniet van een hogere conversie! Een A/B-test geeft je de zekerheid dat de verbeteringen zijn geslaagd.

 

En de grootste conversion killer is…

Je klant dwingen tot het aanmaken van een account: doe het niet! Eén op de vier bezoekers verlaat het checkout-proces vanwege verplichte accountcreatie. Dit zijn dus conversies die je mist omdat je data over je klanten wil verzamelen. Maar waar zou je eigenlijk voor kiezen; minder data en meer verkopen of meer data en minder verkopen? Ik neem aan het eerste? Laat je bezoekers dus nooit verplicht een account aanmaken: ze zijn namelijk op je website om iets te kopen en worden daar liever niet van afgeleid.

 

Kan het bestelproces op je website beter?

Blijkt uit Google Analytics nou dat jouw klanten afhaken in het bestelproces en loop je zodoende aardig wat omzet mis? Wij bekijken graag de mogelijkheden om het bestelproces op je website zo optimaal mogelijk in te richten. Zo kunnen we gebruikerstesten uitvoeren om te bekijken waar de knelpunten in je bestelproces zitten. Belangrijke punten die Isatis Online Results meeneemt in de conversieoptimalisatie van je online checkout:

  • De content/producten die aangeboden worden.
  • De gebruiksvriendelijkheid van de gehele webshop.
  • Of de webshop geoptimaliseerd is voor tablets en smartphones.
  • Het bestel- en checkout-proces.
  • Het aanbod van betaalmethoden.

Wil je meer informatie over het optimaliseren van het bestelproces van je webshop? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!


Isatis houdt je op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing? Meld je aan voor de nieuwsbrief!