Die advertentie blijft mij achtervolgen

Die advertentie achtervolgt mij. Het gevoel dat precies dat ene product jou achtervolgt op internet, dat kennen we allemaal wel. Je zit net lekker op nu.nl het laatste nieuws door te nemen, staat aan de rechterkant de afbeelding van die strakke gele zwembroek die je eergisteren bekeek met een link naar de webshop.

Twijfelde je eergisteren nog, nu denk je: “Toch stiekem wel een coole zwembroek, daar ga ik wel de blits mee maken in Spanje!” Nu denk ik persoonlijk dat dit laatste een inschattingsfoutje is, maar dankzij deze dynamische vorm van remarketing doe jij alsnog de aankoop bij de webshop.

Hoe werkt remarketing? Iets met cookies en remarketinglijsten

Laten we het voorbeeld van de gele zwembroek nog eens gebruiken. De website die de gele zwembroek verkoopt, noemen we website A. Jij bezoekt website A en jouw bezoek laat een cookie achter. Dit doe jij niet alleen, dit doen duizenden bezoekers op website A. Website A verzamelt deze cookies in een lijst (remarketinglijst) en gebruikt deze lijst om de bezoekers opnieuw hun advertentie voor te schotelen op andere sites zoals in dit geval nu.nl en zo krijg jij het herkenbare gevoel dat die ene advertentie jou blijft achtervolgen.

De rol van het Google Display Netwerk

Het Google Display Netwerk is van belang om te kunnen remarketen. Het netwerk bestaat niet alleen uit Google maar uit ontzettend veel andere websites. Deze websites bieden ruimte aan op hun domein voor Google om afbeelding en tekstadvertenties te tonen tegen een deel van de klikopbrengst. De adverteerder betaalt bijvoorbeeld € 0,50 voor een klik, Google krijgt € 0,25 en de website eigenaar krijgt € 0,25. In het voorbeeld van de gele zwembroek betaalt website A een X-bedrag zodat de advertentie van de zwembroek op een site als nu.nl wordt getoond. Nu.nl maakt dus onderdeel uit van het Google Display Netwerk. Zodra jij op de advertentie klikt, ontvangen zowel Google als nu.nl een gedeelte van het bedrag dat website A heeft moeten betalen om te kunnen adverteren.

Remarketing in het Display Netwerk valt op

Doordat veel websites tegenwoordig gebruikmaken van het Google Display Netwerk valt het op een gegeven moment mensen op dat ze worden achtervolgd door een advertentie. Remarketing is een zeer succesvolle manier om verkopen te stimuleren. Doorgaans liggen de conversieratio’s significant hoger. Maar remarketing kan ook leiden tot irritaties en sommige bedrijven willen om deze reden remarketing niet inzetten. Persoonlijk denk ik dat dit niet de reden zou moeten zijn om remarketing niet in te zetten, want hoelang en hoe vaak iemand wordt ge-remarket is in te stellen met de frequency cap. Je hebt dus zelf eenvoudig in de hand hoe vaak mensen jouw advertentie zien en als je het goed gebruikt kan het alleen maar leiden tot een hogere conversieratio. Meer weten over remarketing? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. We denken met je mee en helpen je om van jouw remarkeringcampagnes een succes te maken.

Vond je dit blogartikel interessant? Lees dan ook ons blog over remarketinglijsten als middel tegen onndige kliks.


Isatis houdt je op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing? Meld je aan voor de nieuwsbrief!