Je kwaliteitsscore van zoekwoorden in AdWords verbeteren doe je zo

Ga je een advertentie plaatsen op Google? Dan wil je natuurlijk zo veel mogelijk waar voor je geld. Om je advertentiepositie te verbeteren, hoef je echter niet altijd de maximale kosten per klik (CPC) te verhogen. Ik geef je zestien tips voor het verbeteren van je kwaliteitsscore van zoekwoorden in AdWords.

Advertenties in AdWords: Hoe werkt het?

De kwaliteitsscore per zoekwoord in Google AdWords is één van de twee factoren die bepalen welke advertentiepositie je krijgt toebedeeld. De adverteerder met de hoogste Ad Rank geniet namelijk van de beste positie. AdWords beloont relevantie en het verbeteren van de kwaliteitsscore en dat kan significante voordelen opleveren. Denk aan een betere advertentiepositie, gemiddeld lagere CPC’s en daarmee dus meer kliks uit het zelfde budget, of simpelweg lagere AdWords-kosten.

1. Stop het zoekwoord in koptekst van de advertentie

Waarschijnlijk een open deur, maar ik heb het hier over exacte overeenkomsten en woordvolgorde. Stel, jij biedt op het zoekwoord ‘LED TV kopen’ en in de koptekst van jouw advertentie staat ‘Koop een LED TV’, dan kan het zomaar zijn dat jouw kwaliteitsscore (KW) niet maximaal is. Verander je de volgorde, dan zou je zomaar +1 of +2 KW-punten kunnen scoren.

2. Check je CTR op advertentie- en zoekwoordniveau

De ene advertentietekst werkt beter dan de andere. Wanneer je advertentie 100 keer wordt vertoond en er 10 mensen op klikken, heb je een CTR (doorklikratio) van 10%. Ik hoor je denken: Wat is een goede CTR? Dat is echter relatief. Een CTR van 5% op positie één is gemiddeld gezien slecht te noemen, terwijl een CTR van 5% op positie acht bijzonder goed is. Tevens zal je ook merken dat de CTR per keyword nogal kan verschillen. Zoekwoorden waarop jij een hoge CTR scoort, hebben waarschijnlijk ook een goede kwaliteitsscore.

3. Wees realistisch: hogere CTR kost tijd

De kwaliteitsscore verhoog je meestal niet binnen enkele dagen. Een aantal dagen de gemiddelde CPC (kosten per klik) verhogen om zo op een toppositie terecht te komen en een hoge CTR te krijgen, zet dus geen zoden aan de dijk. In bepaalde branches kan dit proces wel weken en soms wel maanden duren.

4. Optimaliseer je uiteindelijke URL

Je uiteindelijke URL heeft een behoorlijk effect op de KW-score. De uiteindelijke URL is de URL waarnaar de advertentie verwijst. Een optimale uiteindelijke URL voor het eerdergenoemde voorbeeld met de LED-tv’s, zou zijn www.voorbeeld.nl/led-tv-kopen en niet www.voorbeeld.nl/koop-led-tv. Heb jij nog URL’s als www.voorbeeld.nl/categorie/123UiiaaTV?Neem dan contact op met de websitebouwer om de URL’s zoekmachinevriendelijk te maken, want dit kan je op den duur een serieuze kostenbesparing opleveren.

5. Maak gebruik van (extended) sitelinks

Sitelinks behoren tot de advertentie-extensies. AdWords geeft een of meer extensies weer als je met een berekening laat zien dat de extensie de prestatie van je campagne verbetert. Het is ‘gratis’ extra advertentieruimte. Voorbeeld sitelinks:

Deze sitelinks verwijzen naar een andere pagina dan de daadwerkelijke advertentie en dienen als additionele informatie bij de advertentie. Indien de kwaliteitsscore 10/10 is, heb je zelfs kans dat AdWords zogenaamde extended sitelinks laat zien. Het is de grijze tekst onder de blauwe sitelinks zoals hierboven. Jouw advertentie neemt hierdoor meer ruimte in beslag en zal dus een hogere attentiewaarde hebben. Je mag 3x raden wat dat met de CTR doet.

Let op: Extented sitelinks zullen in negen van de tien gevallen alleen worden vertoond op branded zoektermen. De blauwe sitelinks daarentegen worden veel vaker vertoond. Sinds het moment dat AdWords geen advertenties meer aan de rechterkant vertoont en bovenaan vier advertenties laat zien, worden sitelinks zelfs vertoond op alle advertentieposities. In het maximaal-drie-ads-boven-de-vouw-tijdperk werden sitelinks alleen bij de advertenties boven de zoekresultaten vertoond. Sitelinks zijn dus nu nóg belangrijker geworden.

6. Benut andere advertentie-extensies

Een sitelink is één van advertentie-extensies die je kunt gebruiken, maar AdWords biedt meer advertentie-extensies aan. Zo zijn er de zogenaamde high-light extensies, locatie-extensies, oproepextensies, App-extensies, recensie-extensies en extensies voor website-informatie. Indien ze relevant zijn voor jouw bedrijf, maak er dan gebruik van. Al deze extensies zorgen voor ‘gratis’ extra advertentieruimte en dat komt ten goede aan de CTR. Houd ons blog in de gaten, want later zal mijn collega en online marketeer Ido je meer vertellen over deze advertentie-extensies.

7. Let op je laadsnelheid en mobiele vriendelijkheid

Google wil iedereen een optimale internetervaring geven. Duurt het lang voordat jouw website geladen wordt? Doe daar dan snel iets aan. Niemand wil lang wachten en zeker niet op internet, en bovendien checkt Google AdWords je laadsnelheid. Benieuwd hoe Google tegen jouw website aankijkt? Check je laadsnelheid en ontvang ook direct concrete verbeterpunten. Het mes zal aan twee kanten snijden. Niet alleen Google beloont je hiervoor, een snelle site converteert sneller.

8. Zorg voor de juiste content

Gaat de inhoud van de pagina waarnaar je verwijst in de advertentie ook echt over dat zoekwoord? Ben jij aan het bieden op de zoekterm [LED tv kopen] maar gaat de content op de pagina stiekem over plasma tv’s? Doe dat niet! Wanneer je bezoekers niet meteen vinden waarnaar ze op zoek zijn, zullen ze snel verder kijken. Bekijk ook eens de inhoud van je teksten. Is die SEO-geoptimaliseerd? Ook je headers en title tag zijn het bekijken waard. Zorg ervoor dat je keyword vaak genoeg terugkomt in de tekst op verschillende plaatsen.

9. Gebruik een exact zoekwoord

AdWords kent verschillende zoekwoordtypes. Over het algemeen kennen exacte zoekwoorden een hogere KW-score dan brede termen. Probeer eens een breed zoekwoord om te zetten naar een [exact] zoekwoord. Zie je al direct een verbetering van de kwaliteitsscore?

10. Zorg voor een sterk account

Aan jouw AdWords-account kent Google ook een kwaliteitsscore toe. Wanneer jij al geruime tijd relevant adverteert in AdWords, gemeten over alle campagnes, dan geniet jouw account van een hogere kwaliteitsscore dan een nieuw AdWords-account. Deze kwaliteitsscore wordt overigens niet bekendgemaakt door Google. Wanneer je exact dezelfde campagne, advertentiegroep en zoekwoord met advertentie in een nieuw account zou aanmaken, kan dat zomaar +2 punten verschillen met wanneer je die advertentie in je huidige account live zet. Het is overigens nooit bevestigd door AdWords, maar de ervaring leert dat wanneer je bijvoorbeeld jarenlang slecht of matig heb geadverteerd, je beter een nieuw AdWords-account kunt beginnen om weer met een schone lei te beginnen.

11. Plaats minimaal twee advertenties per advertentiegroep

De perfecte advertentie bestaat niet, maar streef dit zoveel mogelijk na. Wanneer je per advertentiegroep meerdere advertenties schrijft, zal AdWords dat belonen. Je zal na verloop van tijd zien welke variant het beste presteert. Zodra je weet welke advertentie het beter doet, zet je de ‘verliezer’ op pauze en schrijf je weer een nieuwe variant.

12. Bied op branded zoektermen

Bieden op eigen merknaam, is dat nu dom of juist slim? Er zijn voor- en tegenstanders. Het feit is dat branded zoektermen en doorklikratio’s op advertenties + zoekwoorden bovengemiddeld hoog zijn. Wanneer er in jouw AdWords-accounts campagnes zijn die extreem hoge CTR’s kennen, dan kan de kwaliteitsscore op accountniveau toenemen en dus uiteindelijk ook op (non –branded) zoekwoorden niveau. Lees meer over de voordelen en nadelen van bieden op eigen merknaam en wat wij hierover zeggen.

13. Voeg reviews toe

Het toevoegen van reviews aan je advertentie zorgen voor een extra doorklikratio. De oranje sterren in de advertenties vallen op en zorgen daardoor vaak voor een hoger doorklikratio. Een hogere CTR beïnvloedt je kwaliteitsscore positief. Deze zogenaamde verkopersreview is geen advertentie-extensie die je zelf kunt instellen in jouw AdWords-account. Om deze oranje sterren te verwerven, zal je echte reviews moeten verzamelen op daarvoor speciale reviewwebsites die geselecteerd zijn door Google. Wanneer je aan de minimale eisen van het aantal reviews binnen een bepaalde periode voldoet, pikt AdWords deze verkoperreviews vanzelf op.

google-stars

14. Check de relevantie van je zoekwoord

Bepaalde zoekopdrachten kennen een bepaalde gebruikersintentie. Een zoekopdracht als ‘Hoe werkt de aandelenmarkt?’ wordt doorgaans gebruikt door mensen die opzoek zijn naar uitleg. Niet de commerciële uitleg, maar de uitleg die gegeven wordt door sites als Wikipedia. Bieden op deze zoektermen is natuurlijk mogelijk, maar de gemiddelde CTR op dergelijke zoektermen op advertenties is laag, ongeacht op welke positie je staat. Een hoge kwaliteitsscore op dergelijke zoektermen bereiken is door de gebruikershistorie erg moeilijk.

15. Bekijk de concurrentie op je zoekwoord

Op sommige zoekwoorden wordt er meer geadverteerd dan op andere. Als andere adverteerders een nagenoeg perfect geoptimaliseerd account hebben en jij levert relatief gezien een matig geoptimaliseerde campagne, dan zal jij een relatief lage kwaliteitsscore genieten. Dit kan andersom ook in jouw voordeel werken natuurlijk.

16. Blijf optimaliseren en heb geduld

Wannneer je met enige regelmaat optimalisaties doorvoert, zal AdWords jouw effort belonen. Jij bent bezig om zo relevant mogelijk te zijn voor Googlegebruikers, en dat draagt bij aan de algemene tevredenheid van mensen over Google. Google kent immers ook concurrentie van andere zoekmachines als Bing. Het optimaliseren van de kwaliteitsscore op zoekwoordniveau zorgt er in eerste instantie voor dat jouw advertentiepositie zal stijgen zonder de maximale CPC te verhogen. In een verder stadium kun je zelfs jouw maximale CPC verlagen zodat de gemiddelde CPC’s dalen. Dat betekent dat je meer kliks uit hetzelfde budget kunt halen, waardoor je totale advertentiekosten zullen afnemen. Kostenbesparing en winstmaximalisatie noemen we dat.

Je kwaliteitsscore laten verbeteren door AdWordsprofessionals?

De kwaliteitsscore verbeteren en zodoende kosten besparen, meer kliks genereren of de winst per conversie maximaliseren, is een proces waaraan een goede strategie ten grondslag moet liggen. Wij hebben meerdere AdWordsprofessionals in dienst die jouw advertenties succesvol maken. Bovendien zijn we ook een Google Partner, wat betekent dat we inzicht hebben in trends en we toegang krijgen tot bèta’s. Wil je graag weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.


Isatis houdt je op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing? Meld je aan voor de nieuwsbrief!